Student Praktikal kan...........

okay semua harini Ms Choki nak kongsikan sedikit pengalaman Ms Choki sepanjang menjalani tempoh sebagai student practical....yesss Ms Choki sekarang masih lagi bergelar sebagai seorang pelajar sepenuh masa di salah sebuah instistusi pengajian tinggi awam kat Malaysia ni..

Jurusan yang dipilih oleh Ms Choki of course laa jurusan yang paling seronok iaitu pengurusan pelancongan....sooo korang agak-agak jelah ye macam mana kerja kitorang ni...

Yess memang ramai yang kata yang jurusan kitorang ni satu jurusan yang senang..kalau tak dapat score 4 flat tak taulah apa nak jadi kan >,< tapi kat sini aku nak betulkan tanggapan korang yang selama menyalah ertikan konsep ini.

Kitorang sebagai student pengurusan pelancongan ni..kitorang kena sentiasa peka terhadap apa yang berlaku yang kat sekeliling kitorang nih...bidang kitorang ni merupakan satu bidang yang mana kitorang kena sentiasa ada pengetahuan yang baru... kitorang merupakan pelajar yang hidup untuk exam tanpa menggunakan apa-apa formula melainkan untuk subjek yang memerlukan kira-kira berdasarkan formula.. most of the examination kitorang akan berpandukan dengan pengetahuan ynag kitorang ada... makin banyak pengetahuan yang kau ada makin senang untuk kau score markah dalam paper tuh.....there is one situation yang mana aku pernah alami sendiri....this one of my friend dia merupakan seorang student engineering, yet dia selalu bezakan antara student tourism dengan kerabat diorang,...selama nih kitorang takdepun nak lancarkan diskriminasi dengan diorang....kitorang fair and square tau....but one of my friend ni bila time nak exam je dia selalu kata " alaaa korang budak tourism senang laa nak score tayah kira-kira bagai, hafal formula apa-apa pon..kalau korang tak score tak tau laa nak jadi apa"...haishhh aku berangin je time tuh....hello cuba laa kau baca buku kitorang yang tebal agak-agak kalau kau boleh interpret semua sekali...yes aku admit memang course kitorang senang...senang kalau kau memang dah boleh ingat semua fact dengan sekali baca, senang kalau kau sendiri pernah lalui benda tuh...aku pernah tengok formula budak engineering yes it is a bit confusing actually but kalau you all memang dah minat sesuatu benda tuh mestilah you all akan buat yang terbaik kan....nak je aku suruh kawan aku ni baca semua note kitorang yang panjang lebar and try jawb soalan exam lepas agak-agak benda tu pon tak confusing ke? subject kitorang memang kena banyak hafal....hafal bukan hafal yang pendek-pendek macam anak cacing tau...hafalnya ynag panjang-panjang macam anaconda tuh...gila tak sakit kepala....sebab tuh masa study week gunakan betul-betul peluang yang ad tuh...ni tak masa study week kau sibuk laa dok layan k-drama dari pagi sampai malam, mentang-mentanglah wifi laju time tuh...( actually aku pun layan juga tapi takde laa memanjang )... esok nak exam malam tu baru baca...bila tak dapat jawab mulalah meroyan esoknya...

Actually depends on diri masing-masing lah....rasa-rasa kau nak score kau bacalah buku...usaha betul-betul....buang malas tuh jangan asyik nak kondem orang jeee...usaha banyak score banyak, usaha sikit score pon sikitlah nanti..so terpulang lah..

Kalau ad adik-adik yang baru nak belajar tuh baca kisah nih...lepas ni kat uni nanti tayah nak bandingkan course korang dengan orang lain...tayah jaga tepi kain orang sangat, jaga tepi kain sendiri je. Kalau tak tau belajar, dah belajar praktikkan balik, lepas tuh ulangkaji banyak kali barulah boleh score...ni tak jangan asyik nak berangan 4 flat je tapi usaha tak dok nak buat apa?? dah nama pun exam kan... mana ada exam yang senang...

K lahh kita sambung topik hari ni plak yee...jauh bebenor tesasul nya nih..

JADI STUDENT PRACTICAL SUSAH KE??

oklah laaaa di zaman yang serba 'baru' ni lahh kan memang susah laaa aku cakap nak cari tempat praktikal nh...aku ni dulu pun adalah dalam 6 tempat aku mohon semua kena reject atas alasan position intern dah penuh, tak ambil intern buat sementara waktu laa macam-macam alasan lagilah...tapi bagi aku itu semua adalah cabaran yang harus aku hadap nanti masa akan datang...apa yang penting confident kena tinggi weyh....dulu masa aku nak cari tempat praktikal aku sampai redah masuk je tau mana-mana agency yang boleh aku mohon...dekat seminggu aku merayau satu kl ni semata nak cari tempat praktikal....mula-mula memang aku nak give up jee...tapi aku fikir balik and aku cakap kat diri aku "ni ke yang aku nak selama aku belajar ni? ni ke yang aku rancang untuk masa depan aku? perlu ke aku extend lagi satu sem semata-mata kerana hal ni? aku tetap nak graduate pada masa yang ditetapkan!" masa ni aku fikir aku tetap nak graduate dengan member aku yang lain, aku tetap nak graduate pada masa yang ditetapkan....so dari situ aku tebalkan muka aku, aku bina confident dalam diri and aku terus serbu je mana-mana company yang berpotensi. setiap masa au updatekan apa yang aku buat kat lecture aku. so that dari situ lah akhirnya aku jumpa satu company ni yang boleh terima aku.

kalau dikira dari tarikh yang sepatutnya aku mula pratikal aku lewat 2 minggu lebih...perghhh aku syukur gila masa tuh sebab akhirnya aku tak perlu extend sem. dalam puluhan student course aku tuh, akulah orang yang terakhir sekali mula praktikal....lantak lahh...last pon last lahh janji aku dapat tempat.

jadi student practical ni bagi aku takdelah susah mana... kalau kau senang adapt dengan enviroment baru dengan orang yang baru it will easy for you guys... lainlah macam aku kan...first day masa aku masuk tuh time tuh company tuh memang tengah busy sebab tengah peak berurusan dengan customer....so nak dijadikan cerita hari first tuh memang kerja aku type surat je...banyak weyhh naik bepinor biji mata aku nih...hahahahahaha tapi nak buat macam mana dah memang kita ngadap benda tu jugak satu hari nanti...( kalau ditakdirkan )

nak dijadikan cerita aku ni plak jenis orang yang susah sikit nak adapt dengan tempat dengan orang baru.... minggu pertama tuh memang aku diam je weyhh.....tak duduk diam aku weyh....geliat sana geliat sini aku dibuatnya... yelaaa kita  ni dah biasa mulut bising sekali bila diam macam tuh mulalah ada rasa yang tak kena...aku ni kalau nak dikutkan mulut murai jugak senanya...tapi tula nak buat macam mana bila kita memang jenis orang yang susah adapt ni masuk tempat baru tak keruan la jadinya....

so sekarang ni aku memang tengah belajar untuk biasakan diri aku untuk adapt dengan tempat baru....yela kita kalau masuk tempat baru mana boleh sombong...kalau kau sombong memang nak kena la jawabnya...apa-apa pon niat hampa tulaa yang penting naaa..

okeylahh sekarang aku nak cerita pasal benda femesss kalau praktikal ni....korang pun mesti dapat agak kan....ELAUN... yee anak-anak semua elaun ye....zaman serba serbi ni semua nak pakai duit kan....sepanjang aku praktikal selama dua bulan aku tak diberikan sebaaraang elaun pon...dan aku pun tanak fikir pasal elaun...sebab memang aku dah niatkan dalam hati masa mula-mula lagi ' tak kesahlah company yang aku praktikal ni bagi elaun ataupun tidak tapi apa yang pasti aku nak kan pengalaman untuk menjadi seorang pekerja dan yang paling penting aku boleh graduate' tipu la aku cakap kalau aku tak perlukan duit sepanjang 4 bulan...untuk rumah aku tak kesah sebab aku duduk dekat rumah akak aku...pergi ofis kakak aku hanta..tapi tulah masalahnya..kakak aku ni kerja...cikgu plak tuh..dia plak kena jadi cikgu petang...so balik kerja memang dia tak boleh laa nak amik aku...nak dijadikan cerita jarak office dengan rumah dalam 3-4 km camtu laa...aku ni plak takde lesen lagi...( ada tu ada tapi takat L jela) hahahahaha...nak bawak moto boleh tapi masalahnya aku tak berani nak bawak terus motor aku dari tanong arang tuh ke selayang nih....nak harapkan motor abang ipar aku plak dua-dua ada klac lagi la aku tak pandai bawak...so uber atau grab je la aku harapkan tiap kali nak balik tuh...setiap minggu la gigih aku nak dapatkan promotion price kat uber tuh...naik teksi pon teksi tak lalu depan office ni ha....huhuhuhuhuhu cobaaan....

start awal bulan ketiga je tetibe aku dapat duit dari pengarah company...tapi tu dia kata bukan elaun bulanan tapi tu dikira macam hadiah la...selalunya diorang akan bagi kalau ada budak praktikal tapi diorang akan bagi hujung-hujung macam hari terakhir tulaaa tapi time aku dia bagi ikut bulan...( tapi bulan ketiga ni dia tak bagi lagi huhuhuhuhuhuh) apa-apa pon aku besyurkur lah weyh sekurang-kurangnya ringan la sikit beban aku ni ha.... sooo korang nanti kalau praktikal company tuh tak cakap apa-apa pasal elaun kau jangan la main hentam plak mengamuk tak tentu pasal sebab company tuh tak bagi elaun..kes ni penah jadi tau kat company aku praktikal nih..... rilek chill jee tau.. apa yang penting macam yang aku cakap tadi niat tuh .....niat dalam hati pasti tertera nombor satu okeyh....pasal ni nanti aku tulis kat entry lain...ni pon macam dah panjang sangat ni...


Comments

  1. nak tanya, student tourism sesuai intern di mana and bahagian apa je selain travel agency, hotel, theme park apa semua tu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts